Kino ARS zaprasza na wyjątkowy spektakl – mamy bilety!

Krakowskie kino ARS zaprasza na nietypowe wydarzenie sportowo-muzyczne w ramach obchodów 100-lecia kina i 50-lecia Festiwalu Dni Muzyki Organowej – Transmisję finału Ligi Mistrzów z improwizowanym akompaniamentem organowym, który odbędzie się 28 maja, o godzinie 20:30 w sali Reduta. Mamy do rozdania jedno podwójne zaproszenie. Wystarczy, że opowiecie nam o swoim najlepszym wspomnieniu związanym z futbolem. Na odpowiedzi czekamy pod adresem info@polskamasens.pl do godziny 10.00 w sobotę. 

Każdy oglądał mecz piłki nożnej, każdy też słyszał dźwięki organów. Jednak od dźwięków do zagranej z werwą i zarazem przemyślanej muzyki – droga daleka.
Tego, kto świadomie wybiera się na koncert organowy, interesuje zwykle przynajmniej jeden z komponentów takiego wydarzenia: kompozytor, wykonawca, instrument. Pełne wrażeń spotkania z muzyką nie muszą uwzględniać wcześniejszego zgłębiania fachowej wiedzy… kiedy łączymy muzykę z filmem.

plakat-mecz-B1-730x1024
W Polsce odżywa tradycja, tworzonej live, ilustracji muzycznej do filmów niemych. Dzięki niej nie tylko oglądamy dzieła dawnej kinematografii z większą przyjemnością niż „milczkiem”, ale też spotykamy się z muzykami, którzy wspólnie z widzami uczestnicząc w projekcji.
W najprostszej wersji muzyka wykonywana jest na pianinie (taperzy), zdarzało się i zdarza, że „ścieżkę dźwiękową” realizują zespoły kameralne lub nawet orkiestry. W drugiej i trzeciej dekadzie XX w. w kinach pojawiły się, specjalnie dla nich przeznaczone (m.in. dysponujące efektami typu – wiatr, parowóz) organy, pozwalające muzykom na bez porównania bogatszą niż w przypadku pianina oprawę muzyczną i na jej improwizowanie. To właśnie czeka nas w trakcie transmisji finałowego meczu Ligii Mistrzów. Improwizator organowy Filip Presseisen będzie w tym samym czasie tworzył muzykę i ją wykonywał na organach kinowych.
Wielkie widowisko sportowe – zwłaszcza takie o znanych regułach (i podstawowych informacjach wyświetlanych na ekranie) – nie wymaga bieżącego komentarza słownego, zamiast niego może się pojawić komentarz muzyczny (tym bardziej, że nie zostaną nim, podobnie, jak w filmie niemym, przesłonięte żadne wypowiedzi). Komentarz muzyczny nada artyzmowi piłkarzy nowego waloru, dzięki połączeniu go z artyzmem improwizatora organowego.

Filip Presseisen – polski organista i improwizator urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów prof. Andrzeja Chorosińskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. Koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Jako improwizator podkłada muzykę organową do filmów niemych. W roku 2015 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji „Internationaler Kinoorgel-Wettbewerb im Babylon” w Berlinie.