PARTNER PROJEKTU:

kultura? Ani prawicowa, ani lewicowa. Ani wysoka, ani masowa. Po prostu – ciekawa.

DZISIAJ:

thumbnail Magia sceny

ROZMOWY Z DUCHAMI

Witold Bereś
Magia sceny Witold Bereś

Co by było, gdyby spotkać Wyspiańskiego? – zastanawia się Paweł Głowacki. Ale prócz tego głównym tematem pierwszego z czterech godzinnych magazynów „Kraków i Świat Teatru”, które od ostatniego weekendu grudnia 2024 znajdziecie na You Tubie jest Teatr KTO, czyli baśń o życiu. Do tego – między innymi – trochę o historii krakowskiego teatru, o walce teatru z polityką, o spektaklach spoza Krakowa i o skandalach wokół teatru z nutą prześmiewczą.

Co by było, gdyby spotkać Wyspiańskiego? – zastanawia się Paweł Głowacki. Ale prócz tego głównym tematem pierwszego z czterech godzinnych magazynów „Kraków i Świat Teatru”, które od ostatniego weekendu grudnia 2024 znajdziecie na You Tubie jest Teatr KTO, czyli baśń o życiu. Do tego – między innymi – trochę o historii krakowskiego teatru, o walce teatru z polityką, o spektaklach spoza Krakowa i o skandalach wokół teatru z nutą prześmiewczą.

*

O spotkaniu z przeszłością Paweł Głowacki mówi:

*

– „Jak możesz mnie słyszeć? Ty, który nie znasz języka umarłych?” W poemacie romantycznego poety angielskiego Shelleya „Prometeusz rozpętany”, tak właśnie się pyta ziemia Prometeusza. Jest to pytanie retoryczne. Nie słysząc umarłych, nie da się usłyszeć żywych. Dokładniej: gdy się nie słyszy umarłych. Stąd moja nadzieja, że kiedyś spotkam czterech nieżyjących wielkich krakowskich ludzi teatru.

*

I proponuję spotkanie Stanisławowi Wyspiańskiemu.

*

W katedrze wawelskiej. Punktualnie o godzinie dwunastej w nocy. W noc zmartwychwstania Pańskiego, czyli dokładnie wtedy, kiedy się zaczyna jego nieogarniona opowieść „Akropolis”. Która jest jedną wielką, kolosalną rozmową z duchami. Niebywałe rzeczy się tam dzieją, to znaczy, martwota ożywa, jak to w dzień zmartwychwstania. Rzeźby z grobów. Nitki z gobelinów. Rozmowa z Wyspiańskim byłaby o tym, jak się słyszy głosy przeszłości. Bardzo proste pytanie: – Panie Stanisławie, jak pan to robi, że pan słyszy aż tak wiele? Albo: – Panie Stanisławie, jak to było, że w Paryżu, konstruując projekt „Dziadów” Mickiewicza wymyślił pan początek taki oto: – Pracownia malarza. Na wyrku leży umierający malarz. W malignie. I w malignie zaczynają schodzić z obrazów, ze szkiców, Bóg wie, z czego jeszcze narysowanego, w pracowni zaczynają schodzić duchy i widma i demony. I zaczynają mówić pierwsze frazy „Dziadów” Adama Mickiewicza. To by była pierwsza moja rozmowa: z artystą i z duchem, który ma słuch absolutny.

*

„Kraków i Świat Teatru” to cykl czterech godzinnych magazynów video opowiadających o polskim teatrze z perspektywy Krakowa, miasta dla kultury polskiej szczególnie niezbędnego. Odcinek pierwszy, poza rubrykami znanymi również czytelnikom magazynu drukowanego „Kraków i Świat”, poświęcony tematycznie jest krakowskiemu Teatrowi KTO.

*

*

Witold Bereś, Kraków, 26 grudnia 2024

*

Zadanie zostało zrealizowane z udziałem środków KPO Krajowego Planu Odbudowy.
Sfinansowano przez Unię Europejską w ramach NextGenerationEU

*

#KPOdlakultury #KPO #StypendiumKPO #KrajowyPlanOdbudowy
#KorzyściDlaCiebie #NextGenerationEU #FunduszeUE